Nik Nur
Hari Selasa lepas saya berpuasa, menghabiskan saki baki puasa Syawal. Heeee, da akhir2 Syawal baru lah sibuk nak berpuasa. Mana tak nya, asek tergoda jer dengan makanan. Nak dijadikan cerita, hari itu saya sangat lah teringin nak makan Laksa Sarawak. Tak pastilah kenapa.

Minggu sebelum tu saya pernah rasa laksa sarawak di Secret Recipe. Itu pun 'tumpang rasa' officemate punya order.Tapi laksa sarawak di Secret Recipe tu lain mcm sikit, bau dia semerbak macam bau jamu. Serius! Itu lah first time saya makan laksa sarawak.Rasa dia quite OK, tapi bila makan banyak, bak kata kawan saya, rasa dia lain macam. Mungkin kerana herba dan rempah yg begitu kuat. Lepas makan pun, kami masih terbau-bau rempah. Tapi, takde rasa pedas. Dan laksa sia menggunakan mee kuning.

Tak puas hati dengan rasa kat Secret Recipe (walaupun tumpang rasa jer..kekeke), (sebab saya rasa pelik jer, nape kuat sangat rasa rempah dia? memang macam tu ke?), saya mula lah menggoogle. Susah betul nak cari laksa sarawak di Kuala Lumpur ni. Cari punya cari, asek nama restoran Cina kat Bangsar tu yang keluar. Adeiii. Beberapa blog yang saya jumpa ada ulaskan tentang Laksa Shack. Tapi ulasan tentang laksa sarawak tu agak kurang memberansangkan, tambah pula saya perhati kan, di Laksa Shack, asam laksa dia ada letak ikan ketul2? dan kuah nampak cair..aiyak?? not so asam laksa. how come they claimed they're expertise in laksa? Bagi saya, kalau pun mereka nak menaikkan imej laksa menjadi lebih moden, mereka tak patut ubah rasa dan resipi asal laksa. Mungkin saya kolot. Saya mungkin akan cuba laksa sarawak di Laksa Shack, tapi lain kali. Masih mencari lagi. Resipi laksa sarawak pun susah nak dapat. Yang banyak dipromosikan ialah paste laksa sarawak Hj Manan. Saya AKAN beli, dan cuba masak sendiri. Tengok komen-komen positif jer.

Tapi buat masa ni, saya nak makan yg orang sarawak sendiri buat. AKHIRnya, saya jumpa!! Tambah menggembirakan, tempat tu sangat lah dekat dengan office saya. So, apalagi..berbuka dengan laksa sarawak lah saya hari tu. Bau dia sangat best (belum rasa lagi), dan gambaran nya memang sama macam laksa sarawak yang saya tengok di internet..guna bihun. Bila tiba masuk mulut..perghhhh..pedassss amat.. Mak aiii..cam gini ke laksa sarawak??? adoyaiii camne nak makan ni? Tapi yg pelik nya..saya sukakan bau  dan rasa rempah dia. Tolak ketepi jap rasa pedas tu..hmm.. Masa beli tadi nya, owner kedai tu rasa dulu kuah dia tu (mungkin sebab baru masak), terbatuk-batuk dia tau. Pastu saya terdengar dia cakap "pedas". So saya buat kesimpulan, mungkin kuah dia hari tu terlebih pedas dari biasa (positif betul). Oleh sebab saya belum bayar lagi duit laksa tu (kerana takde duit kecik, btw..baik kan encik kedai tu.. dah la first time saya pi situ), so keesokan hari nya, saya gi lagi kedai tu.

En Kedai : Err, laksa semalam tu pedas, boleh makan ke??
Me : Haaa..tu lah..pedas sangat, saya makan bihun dia jer. Kuah dia tak leh makan. Mulut jadi panas. (sambil tersenyum)
En. Kedai : Semalam tu tersalah letak lada sebenar nya. Sepatut nya tak pedas macam tu.
Me : ooo..yeke.. so, kalau saya beli lain kali, rasa dia tak macam tu lah?
En. Kedai : Tak..saya sendiri pun rasa, uiii..pedas. Kuah dia ni, lagi lama lagi sedap.
Me : ooo..boleh la saya beli lagi lain kali. Saya ni tak penah rasa laksa sarawak sebenar nya.

Kesimpulan :
1. En. kedai tu sangat baik hati dan mesra. Dia memang orang sarawak.
2. Aroma rempah dan rasa rempah dia sangat membangkit kan selera. Bau dia tak lah macam jamu. Dan ada bau serta rasa daun limau sikit. Sedap! Tambah sedap lagi, ada 3 ketul udang besar dan beberapa ketulan kecil ayam.

3. Kalau tak pedas, saya pasti, kuah dia memang sedap..so, definitely, I will come again!
4. Harga dia berpatutan - RM 5.00
 ***

Kedai - Err..taktau nama apa. Tapi ada bendera sarawak besar kat kedai dia.
Camner nak ke sana - Opposite LRT Wangsa Maju, sekiranya datang dengan tren, kena amik jejantas. Ada rumah flat kt area situ. Masuk jalan ke flat tu (Kiri semestinya), dan terus amik simpang kanan. Kalau ke kiri, ke arah Jusco Alpha Angle. Terus je, akan ada banyak warung2 sebelah kanan. kedai dia di hujung sekali. Senang jer cari.
Gambar - errr...puasa kan, makan laju jer..lupa nak amik gambar..kakaka.

Nanti saya akan ke sana lagi. Dan cuba versi kurang pedas yg original. Heehehe. Nanti saya akan update lagi.
daaa~

UPDATE

Saya telah ke kedai tu untuk kali ke 3. Kali ni saya nak cuba lagi laksa sarawak versi asal kedai tu. Kali ini saya makan di situ memandangkan hari masih awal dan saya pula menunggu waktu maghrib. Laksa sarawak dihidangkan dalam mangkuk sederhana besar. Dihidangkan bersama sambal yang special made untuk laksa itu. Sambal tu sangat unik sebab rasa pedas dan masam yang sangat seimbang dan begitu berbeza dengan kebiassaan sambal. Saya rasa cili yang digunakan juga adalah cili yang khas dari sarawak, mungkin..

Rasa pedas yang saya rasa semasa pertama kali dulu, sudah tak ada. Hmm, dan kali ni, saya benar-benar dapat menikmati rasa rempah. Sedap! Kalau hendak pedas, letak sambal banyak sikit. And they become very tasteful. I definitely will go there again and again. Hehe..
1 Response
  1. adz Says:

    salam, boleh bagi nombor telefon dan nama kedai tu tak? thanks


Post a Comment

Pages